FRANKRIJK
CORSICA
JULI 2010
 Begin  Aankomst Balagne N.Oosten Gorges de L'Asco Route Porto Route du Nord Monte Estremo Terugreis Kaart

Donderdag 15 juli.
Alweer een dag met zon, dus... strand.
Maar niet zonder ontbijt. Dat bestaat uit: diverse broodsoorten die je evt. kunt roosteren, ham, worst, 3 soorten kaas, jammetjes, chocolade pasta, 3 soorten yoghurt, gemengd vers gesneden fruit, gekookte eieren, vijgen, dadels en iets onbekends (rood, misschien peer of krootjes?). Er wordt voor ieder een stokbroodje en een croissantje op tafel gezet met een glas sinaasappelsap. Koffie, melk en heel veel theesoorten naar keuze. Ook is er een standaard met diverse muesli soorten, cornflakes, chocopops en koekjes. Door het uitgebreide ontbijt hebben we tussen de middag geen trek. Gek hè. Meestal eten we dan een wafel of een stuk cake.
Over het strandbezoek valt niet veel te vertellen. Regelmatig duikt een van ons het water in en verder lezen we veel.

Bij Le Marly, het allereerste restaurant op de route naar het centrum, eten we pizza. Ze worden hier zelfgemaakt en zijn overheerlijk.
Dan gaan we door naar het centrum en kijken naar een optreden van het jongenskoor Les Poppys. Bekend van het populaire chanson "Non, non, rien n'a changé" uit 1970. Het koor van nu is niet zo goed.
Rode wijn drinken we bij Golfi Taverne, zo heet de bar waar we elke avond zitten. Dat houden we er maar in.

Vrijdag 16 juli.
Drie kilometer voor I'll Rousse begint een file. Oorzaak: een kruispunt in het centrum dat het verkeer niet aan kan. Een alternatieve weg is er niet. Dit oponthoud kost ons een uur.

Over N197 richting Ponte Leccia. Iets voor die stad slaan we rechtsaf de D47 op, de Gorges de L'Asco in. Meteen zijn de spitse punten van het gebergte te zien.
Op een terras van een wegrestaurant drinken we wat.
De kloof is erg mooi, met steeds weer prachtige uitzichten. De weg is soms erg eng omdat er geen bescherming is en wel een flinke afgrond. Voorzichtig manoeuvreert Herman de auto over de smalle, bochtige weg.
Op de keien, in de veel lager gelegen rivier, zijn mensen die verkoeling zoeken in het beetje water dat erin stroomt. Soms zijn er kleine watervalletjes. Hoe komen die mensen daar, vragen wij ons af.

Na 17 km komen we bij Asco aan. Dit dorpje ligt op de helft van deze doodlopende route. Vanaf nu zijn er diverse campings in de bossen. We rijden nog steeds bergopwaarts en hebben zicht op de hoogste berg van Corsica, de Monte Cinto die 2706 meter is. Er liggen nog resten sneeuw op de toppen.
Aan het eind van de weg komen we op een groot parkeerterrein met een hotel. Het is hier een heus ski-oord. Op een winderig plateau maken we foto's en filmopnamen. We zijn nu op een hoogte van zo'n 1500 m. en toch is het nog altijd 31°C.
Dezelfde route rijden we op ons gemak terug. Nu dan bergafwaarts.

Gelukkig staat er geen file bij I'll Rousse. Langs een rotonde is een grote supermarkt van Le Clerc. Daar kopen we water en koek.
Langs de noordkust bekijken we enkele stranden, maar die kunnen niet tippen aan de baai van Calvi.

Om 20:00 uur eten we bij Le Marly en drinken doen we bij Golfe Taverne. Saai hè.